Pagina's

woensdag 23 maart 2011

evaluatie blok 1 en 2 tom hage

Blok 1
Kennismaking
Sterk puntZwak puntAlgemene opmerkingen
1]
MEC GoesKennismaking > Sylvia takkenpracticum
Over de IVN Natuurgidsencursus 1.a t/m 1.a.5
Cursusmap toelichten
ma 17-01-11
Ontwapenende manier van kennismaken door observeren en enkele vragen beantwoorden.
Takkenpracticum: samenobserveren en daardoor veel zien
Teveel info in korte tijd?
Gevaar van overvoerd raken en van bomen bos niet meer zien
Ontspannen presentatie en bijeenzijn met mensen uit alle rangen en standen..
2]MEC GoesWaarnemen in de natuur 1.b.1 en 1.b.2Introductie Werkvormen boek a.d.h.v.
Speigelwandeling in het donker
Biologisch- Moment(schaafstro)
Info Weblog
ma 31-01-11
Schaafstro ahv bemonstering, zien, ruiken, aanrakenSpiegelwandeling wat vergezocht? Doel is mij ontschoten.IVN heeft ijzersterke en wijze didactische visie (althans in de boeken en theorie) Ik laat het allemaal maar beetje over me heenkomen en probeer thuis vooruit te lezen en orde te scheppen omdat met name huishoudelijk deel soms wat te snel gaat
Blok 2
Natuur in de woonomgeving
  
3] Praktijkochtend 09.30-13.00 u.Slot HaamstedeOntdekkingstocht ‘planten en dieren in hun leefomgeving’
Slotbos Haamstede Natuurmonumenten
Za 05-02-11
Elkaar bijstaan en aanvullen met specifieke kennis.
Praatje boswachter fijn om te zien waar het toe kan leiden
Na afloop hadden er prentjes meegegeven kunnen worden van wat we gezien hebben om beter te laten beklijven?Ben thuis alle plantjes op internet op gaan zoeken om er achter te komen welk plantje (naam) bij welk plaatje hoort
4]MEC GoesImpressies en zienswijzen 2.a.1 en 2.a.2Introductie adoptieterrein,
Introductie spreekbeurten
Introductie stageplekken > welke organisaties
Observatieverslagen van 31/1 nabespreken
ma 14-02-11
Sylvia verteld vaak hele leuke verhaaltjes over wat zij weet of belangrijk vindt. Bijvoorbeeld over de hommel die pas uit zijn holletje kruipt als temperatuur van aarde 12 graden is.
Aanstekelijk.
Deze verhaaltjes kosten echter veel tijd die er gezien het drukke programma niet is? Keuzes maken?
Of agenda inkorten of niet teveel uitwijden?
Voorkeur voor eerste omdat het wel leuk moet blijven?
Gevaar onstaat bij teveel in korte tijd dat je zaken doorelkaar gaat halen.
Voorbereiden dus belangrijk ahv duidelijke agenda die er nu gelukkig inmiddels ook is.
Ik merk ook dat aantekeningen maken mij wel helpt om te onthouden ook als het al ergens in cursusmateriaal beschreven staat.
5]MEC GoesKansen voor de natuur in stad en dorp 2.b.1 t/m 2.b.4 Voorlopige lijst adoptieterreinen vaststellen
Voorlopige lijst spreekbeurten vaststellen
Voorlopige stageplekken vaststellen
Spreekbeurt 1 14/3 voorbereiden
ma 28-02-11
 
Iemand (William) met ervaring om ons aan te spiegelen en de praktijk van gidsen te ervaren.
Zappen legt eigen vooroordelen en soms beperkte wijze van observeren bloot en maakt bewust.
Inventarisatielijst planten en dieren groepsgewijs doornemen en dan bespreken blijft goed hangen.
Doordat William eigenlijk een woeste natuurman is en geen stads/ dorpsnatuurman dreigt laatste onderwerp onderbelicht te blijven.
(kritiek kwam eerde aan de orde)
Erg leuk om in groepjes na te denken over integratie stad/dorp en natuur ahv cases en daarbij ook kosten en bijvoorbeeld gemeentebeleid en aanpak als consequenties mee te nemen. Belangrijk onderwerp mijns inziens omdat het burgers mondiger maakt en bereid zelf actie te ondernemen en projecten te bedenken en in te brengen.
Zeker nu grenzen stad en land meer en meer vervagen.
Vervolg Blok 2 Sterk punt Zwak puntAlgemene opmerkingen
 6]MEC GoesHet IVN (en het NME-werkveld in Zeeland) 2.c t/m 2.c.6
Nabespreken (evalueren) en feedback 7.b t/m 7.b.6
 
Spreekbeurt 1 + voorber. spreekbeurt 2 28/3
Evaluatie blokken 1 en 2
Inleveren en nabespreken natuurkalender
Definitieve lijst adoptieterreinen
Definitief vaststellen lijst spreekbeurten
Definitief vaststellen lijst stageplekken
ma 14-03-11
 
Goed om de veelsoortige doelen en werking van IVN te zien ahv voorbeelden uit de praktijk. Veel indruk maakte het “lespakket” voor ouderen die aan de hand van foto’s, verhalen en bemonstering van producten uit goede ouwe tijd weer helemaal tot leven komen.
Met name geuren blijken dan lang in geheugen bewaard. Hier werd ik erg warm van.
Heb nog steeds moeite om bijvoorbeeld in te schatten wat nu exact bedoeld wordt of het verschil is tussen: natuurkalender, natuurmoment en waarnemingskalender.
Dus gaarne consequente terminologie gebruiken en duidelijker wijzen op overeenkomsten en verschillen als die er al zijn anders raak ik in de war en spring in de sloot (hihi)
Zo blijkt een snuffelstage hetzelfde te zijn als een stage. Of niet?
Mensen die niet zo snel geneigd zijn hun mond open te trekken komen misschien te weinig aan bod zeker als de agenda zo vol is. En sommigen waaronder wellicht ikzelf lullen weer teveel over hun specifieke stokpaardjes.
Leven en laten leven, uitdagen en soms beetje afremmen?
Inhoud 
Tsja, ik heb het idee dat er in hele korte tijd erg veel over tafel komt waardoor gevaar ontstaat dat je dingen mist of vergeet maw overvoerd raakt.
Ik denk dat het IVN de theorie voorstaat om mensen in korte tijd met zoveel mogelijk zaken te confronteren zodat ze een aardig overzicht krijgen van wat er allemaal te koop is maar dit zelf later nog wel uit moeten diepen en na moeten lezen studeren. Vind ik prima.
Men werkt niet volgens de strikte volgorde van het cursusboek en daar zal een reden voor zijn (welke).
Overigens geen probleem als er zoals nu het geval is maar een duidelijke agenda ligt zodat je vooruit kunt lezen om je voor te bereiden.
Zelfwerkzaamheid onmisbaar en daar mankeert niets aan want het is erg leuk om te doen maar jemoet er wel de tijd voor hebben dan wel nemen.
Samenwerking (sfeer) 
 
Uitstekend
Tot nu toe aan verwachting voldaan? 
 
Meer dan dat
Begeleiding/docenten  
 
 
Ervaren, onervaren, verschillende voorkeuren en achtergronden.
Ik vindt dat men elkaar goed aanvult en daar ligt ook de kracht zodat het altijd fris blijft en iedereen het idee heeft zijn/ haar steentje bij te dragen zonder schroom of angst onder te presteren en ondertussen doorleert.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 Evaluatie van Tom Hage

1 opmerking:

  1. Hele goed evaluatie Tom, ben het in grote lijnen met je eens, ik vind ook dat je het duidelijk hebt opgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen